Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Výsostný status EMPEROR v histórii metalovej scény je nespochybniteľný a nejedna z obdobne slávnych kapiel už má na svojom náhrobku nejaký ten „tribute“ album. Sám nie som veľkým fanúšikom tohto typu nahrávok, keďže množstvo z nich vzniká na diskutovateľnej kvalitatívnej i legálnej báze.
„IN HONOUR OF ICON E“ má prívlastok oficiálny a dokonca bol údajne posvätený (resp. prekliaty) samotnými členmi EMPEROR. To - podobne ako fakt, že si na skladby nórskych majstrov trúfli domáce (české a slovenské) kapely - zvyšuje jeho marketingovú hodnotu nielen u nás doma.
„Tribute“ albumy zvyčajne trpia niekoľkými neduhmi. Prvým z nich je problém nedosiahnutia kvality originálu, ktorý je dostupný, a druhým zásadným problémom môže byť kolísavá úroveň materíalu z pohľadu zúčastnených. Táto nekohorencia materiálu ho robí aj recenzentsky komplikovaným orieškom, keďže je nutné jednotlivé skladby kategorizovať.
Jednotliví protagonisti pôsobia v tomto smere prinajmenšom zaujímavo. Možno by bolo na mieste očakávaťskutočne veľké aktívne mená pôsobiace na scéne, no miesto toho nájdeme v booklete skôr kapely lokálnejšieho charakteru. Veľká scéna je zastúpená aspoň niekoľkými zvučnými menami (Ivar Bjørnson, Attila Csihar), ktoré sa objavujú ako hostia. Celkovo to pôsobí sympaticky a vzbudzuje očakávania ako sa zúčastnení protagonisti popasujú s náročným materiálom.
To, že EMPEROR produkovali na väčšine svojich albumov komplikovaný a komplexný materiál, sa v konečnom dôsledku odráža aj v zozname „coverov“. Vyše polovicu tak tvoria veci z raného a medzi poslucháčmi veľmi obľubeného obdobia¨, zahŕňajúceho v sebe demá a dlhohrajúci debut „In The Nightside Eclipse“.
V tomto smere by som uprednostil skôr novšie veci, na druhej strane starý materiál ponúka najviac možností posunu v zvukovom i kompozičnom smere. V skladbách z tohto obdobia sa vďaka spomínaným faktom nevyskytuje žiadna, ktorá by negatívne vyčnievala. Moderná produkcia i schopnosti zúčastnených bohato stačia na nestarnúce klasiky, a až na pôvodnú atmosféru tak majú svoj prínos i čaro. Vyzdvihnúť by sa tu dali TROLL - „Towards The Pantheon“, TAAKE - „I Am The Black Wizards“, HORNA - „Wrath Of The Tyrant“ a DEMONICAL - „Night Of The Graveless Souls“.
Na obdobie troch zostávajúcich radoviek sa podujali SALTUS, INFER, ANCESTRAL VOLKHVES, CRIONICS a MESMERIZED. Z prezentovaných duelantov si najviac trúfli ANCESTRAL VOLKHVES v opuse „With Strength I Burn“, a to hlavne pretextovaním skladby do staroslovienčiny.
Nebyť faktu, že sa jedna o taký ikonický materiál, považoval by som toto prevedenie za brilantné. V porovnaní s originálom je však len dôstojné, ale i to je v danom prípade to najvyššie ocenenie.
Až na SALTUS a MESMERIZED, kde vnímam oproti originálom najväčšie rezervy, to zvyšok kapiel dal so cťou. Počuť tieto moderné skladby od iných interpretov znie osviežujúco, aj keď ich hlavným spoločným negatívnym menovateľom budú čisté vokály - tie sú dosť nevýrazné.
V konečnom dôsledku tu máme materiál, ktorý má čím zaujať. Všetky kapely poctili legendu EMPEROR dobrým prevedením jej tvorby. Najcennejším bodom bude pre fanúšikov možnosť vypočuť si staré veci s modernou produkciou i zvukom, čím je možné získať novú perspektívu i novú chuť vrátiť sa do obdobia, kedy bola scéna iná. Pozitívnym faktom je aj účinkovanie skromnej domácej blackmetalovej elity, ktorá sa takto dobre prezentuje aj mimo hraníc regiónu.
Oficiálne uznaný materiál, ktorý má čím zaujať a na ktorom všetky kapely poctili legendu EMPEROR solídnym prevedením jej tvorby.
Najcennejším bodom bude možnosť vypočuť si staré veci s modernou produkciou i zvukom, čím je možné získať novú perspektívu i novú chuť vrátiť sa do obdobia, kedy scéna bola iná a vládli jej práve Nóri.
Pozitívnym faktom je aj účinkovanie skromnej domácej blackmetalovej elity, ktorá sa takto prezentuje aj mimo hraníc regiónu.
7 / 10
Skladby
1. SVARTLAV - Introduction
2. SALTUS - Curse You All Men!
3. TROLL - Towards The Pantheon
4. INFER - Ye Entrancemperium
5. DEMONICAL - Night Of The Graveless Souls
6. HELLHEIM - HEKSESABBAT (Witches Sabbath)
7. MIDNIGHT ODYSSEY - Cosmic Keys To my Creations And Times
8. SILVA NIGRA - Moon Over Kara-Shehr
9. NECRODEATH - Lord Of The Storms
10. HORNA - Wrath Of The Tyrant
11. KARPATHIA - Ancient Queen
12. ANCESTRAL VOLKHVES - With Strength I Burn (S Siloju Ja Horju)
13. MESMERIZED - Empty
14. CRIONICS - The Loss And Curse Of Reverence
15. TAAKE - I Am The Black Wizards
16. SETHERIAL - Inno A Satana
Emperor jsou, zjednodušeně řečeno, takovými profesory black metalu. A tak chtít "udělat" tribute je zkrátka dosti velké sousto. Ale poslyšme, ono to nedopadlo sakra vůbec zle! Při poslechu některých skladeb mám dokonce pocit, že to hrají snad samotní Emperor a to v tomto případě není rozhodně žádná ostuda, naopak, to je pocta jako prase!
Jen málokdy tak dokonale jméno kapely přiléhá jak na styl, tak na zvuk. Amák vyrobil naprosto tučný bažinatý sound, který skvěle funguje s hudbou i vokálem rozkročeným mezi skřehotavou black metalovou polohu a čistý zpěv trochu evokující například Načevu.
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.